Thursday, November 25, 2004

join the joy ride

I say hello you fool I love you
Come join the joy ride

Als ik door de straten van ons landje rij, dan lijkt ons heel wegennet wel een joy ride. Iedereen 'koerst' tegen iedereen, vliegt zo snel mogelijk een rondpunt op, en probeert nog snel door het-oranje-dat-al-bijna-rood-is te crossen. Typisch Belgisch, want één keer je de Nederlandse grens oversteekt, is het discipline troef. Plots steekt niemand je nog voorbij als je 120 op de autostrade rijdt. Waar blijven ze, vraag ik me af. Wanneer zoeven ze me voorbij? Maar niemand, echt niemand, steekt me voorbij. Wat raar. Ik word er zelfs een beetje onrustig van, en vraag me -eerlijk waar -af, of ik niet te snel rijd. Stel je voor...
Enkele uurtjes later ben ik back in Belgium, want ze razen weer aan me voorbij, ook al rijd ik op dat moment al veel te snel. Joepie, racen maar, want een Belg is toch geen Belg als hij zich aan de regels houdt. Vrijheid troef, al hangt het er maar vanaf hoe je het bekijkt.

Mijn joy ride gaat trouwens vanaf februari veel korter worden, want, jawel: we verhuizen. Naar Hasselt. Naar een keileuk appartementje. Felicitaties worden met dank onthaald.

3 Comments:

At 5:05 AM, Anonymous Anonymous said...

In de veronderstelling dat 'Aapje' is wat/wie ik denk dat het is: Hallo!

Ik - als Antwerpenaar - als ex-buschauffeur bij De Lijn in Antwerpen Stad (daar waar de vakbonden tegenwoordig eisen dat de chauffeurs geen ticketjes meer moeten verkopen op de bus/tram zelf, wegens 'tijdsdruk') - als ex-Europareiziger op de fiets - m.a.w. als verkeersdeskundige - geef je gelijk. In België rijden we snel. En de hele dag door:

1) 's morgens voor dag en dauw is de straat aan de arbeidersbuskes: die zijn het vroegst op baan, want hunne shift, de Vrüüge, begint om 6 uur.

2) vanaf 7 uur: de ochtendspits. Afgezien van de avondspits de meest agressieve chauffeurs. Moet wel gezegd: zij die elke dag dezelfde chaos door moeten, wéten wanneer ze agressief mogen/moeten worden, en kunnen ook rijden.

3) vanaf 9-9.30 uur: het ergerlijkste moment (in het verkeer) breekt aan. De Renaults Espace (en consoorten) en de 4x4-jeeps komen de straat op. De chauffeurs: de huismoederkes-met-een-air-van-hier-tot-in-Tokio [die zo lief zijn voor hun o-zo-hardwerkende man (die elke dag door de ochtend- en avondspits raast), dat ze elk jaar een nieuwe 4x4 cadeau krijgen - zo lijkt het] eisen de baan op. Ze zijn net hun kindjes gaan afzetten aan de schoolpoort op de hoek van de straat - dubbelgeparkeerd, de kindjes zouden het eens koud kunnen krijgen - en rijden nu maar wat rond. Maar ze hebben toch zo weinig tijd en zo een druk leven. En vooral: ze kunnen o zo slecht rijden.

4) Vanaf 16 uur: het eerste deel van de avondspits, met de hele stoet Renaults Espace en 4x4's in de weg. De school is uit, en de kindjes worden afgehaald - voor de poort, dubbelgeparkeerd; want de kindjes zouden het wel eens koud kunnen krijgen.

5) De avondspits! Afgezien van de ochtendspits de meest agressieve chauffeurs...

6) Vanaf 22 uur: zij die denken dat het Belgische wegennet ineens getransformeerd is tot een woestijn zonder verkeerslichten.

Dit alles maar even om te melden aan 'Aapje' dat ik me op de copy-paste-fabriek hier in Berchem wel amuseer. Maar nu is mijne schof voorbij.

Ciao! Maarten

 
At 1:18 PM, Anonymous Anonymous said...

Een fan van Roxette? Hoezee!
Voor de rest geen commentaar :-)
Gewoon altijd blijven fluiten en zingen in de wagen, dan valt al die agressie goed mee. En natuurlijk terugwuiven als iemand vriendelijk de middelvinger naar je opsteekt.
Fredje

 
At 12:05 AM, Blogger dorien said...

Me too, go nie-iels, go nie-iels

 

Post a Comment

<< Home