Monday, September 26, 2005

de toren

Sinds kort kan je in Sint-Truiden de abdijtoren opklimmen. Eénmaal boven geniet je van het prachtige uitzicht op de Grote Markt, het belfort, de vele kerken. En op de wijde omgeving van de fruitstad. Zelfs Tienen zie je in de verte liggen. Op de toren hing ook een verrekijker, waarmee je op een andere manier naar een kunstwerk van delicious kon kijken.
Bovendien kwam je tijdens het klimmen vanalles te weten over de geschiedenis van de abdij en haar toren. En ik was een beetje onder de indruk. Al was het maar omdat ik rond mij heel wat niet-Limburgse taaltjes hoorde. Sint-Truiden doet het goed.
Ook mijn zusje vond het wel leuk op 'haar' toren. Toen ze luid 'I'm the king of the world' schreeuwde, werd dat op applaus onthaald van enkele klimmers onder ons. Ik had er best nog heel wat langer kunnen blijven, genietend van de zon, het uizicht, de sfeer. En eindelijk plakt er nu ook een goeie herinnering aan de abdijtoren. Want enkele jaren geleden gebeurde er iets vreselijks. Ik heb er toen nog een gedichtje over geschreven.

Denk goed na
Voor je springt
Want als je lichaam
Eén wordt met de wind
Is het al te laat

2 Comments:

At 7:34 AM, Anonymous Anonymous said...

het was de moeite waard, die toren.
Ik voelde me een beetje toerist in eigen stad.
waar zijn de foto's?
dorien en heleen al zwaaiend naar de kleine mama.

 
At 11:50 PM, Blogger dorien said...

voila mademoiselle, gisteren suf geprobeerd, maarn u ist eindelijk gelukt!!

 

Post a Comment

<< Home