Tuesday, June 06, 2006

mezelf

Onvergetelijk zijn ze. De vijf dagen in de Ardennen. Gietende regen. Een tent en een te koude slaapzak. Gelukkig kreeg ik de volgende dag een lekker warm deken erbij. Een bos vol ongewone geluiden. Stromend water uit een dolle beek. Acht mensen, ver en toch heel dicht bij mekaar. Harmonisch. We hadden het later over een 'goede groepsdynamiek'. Maar eigenlijk was het gewoon fantastisch.

Zes Hollanders en twee Belgen. Allemaal wilden we wel wat dichter bij de natuur komen, ieder om zijn eigen reden. We maakten een waterdichte hut, waar Belg nummer twee een nachtje zijn bedje spreidde. We vonden drinkplaatsen van herten en everzwijnen, inclusief de haren die ze er achterlieten. We hoorden bij zonsondergang takjes kraken en dieren bewegen. We maakten vuur, een lepel, een bijl en gingen op zoek naar drinkbaar water. We maakten touw uit brandnetels, dronken soep en thee van verse kruiden, en aten wortels van een zekere Salomonszegel. Acht jaar oud was de plant. Ook dat zegt een wortel.

Vijf dagen niet douchen, want de beek was veel te koud. En dus vijf dagen geen haren wassen. Na een dag was ik het eigenlijk al helemaal vergeten. Dat mijn haar vettig zou worden. Dat ik eigenlijk niet van insecten hou. Dat ik moeilijk tegen de kou kan. Dat...Constant waren we buiten, in de gutsende regen. Op blote voeten soms. Want na een tijdje vergeet je de regen, en loop je in vossenpas door het bos.

Weinig mensen begrijpen wat ik er ben gaan doen. De bijl gaf ik aan mijn vriend, en het neteltouw (waar ik een armbandje van maakte) aan mijn zusje. En aan mezelf gaf ik mezelf weer terug. Dat was al even geleden.

10 Comments:

At 4:09 PM, Anonymous Anonymous said...

Dat is wel even afzien hé. Ik heb zelf ook ooit zoiets gedaan. Eigen 'waterdichte' hut maken, vuurtje stoken en koken zonder potten of pannen. In de herfst, dus koud en nat. Op het moment zelf was het verschrikkelijk, maar achteraf ervaar je het als een goede ervaring.

 
At 1:56 AM, Blogger helena in noorwegen said...

na Noorwegen kan ik me voorstellen hoe leuk het is om in de natuur te leven. Ik begrijp.

 
At 2:53 AM, Blogger dorien said...

Vandaar ook het armbandje, begrijpende zus :-)

 
At 8:40 AM, Blogger Bad, Mean, Ugly said...

Lijkt mij een reuzetof verblijf te zijn geweest.
Toch vreemd hoe snel je gewend geraakt aan ontbreken van comfort.
Leuk verhaal.

 
At 3:40 PM, Blogger Cherry Blossom Girl said...

De zon scheen niet in de Ardennen, ook niet toen je terug naar Limburg keerde.

Jij wel.

 
At 5:08 AM, Blogger dorien said...

@chretien: twas idd reuzetof :-)
@Eefje: ik denk dat ook dat helemaal klopt.
Maar net zoals je heel snel gewend bent aan een leven zonder veel comfort, ben je alweer even snel gewend aan een leven vol druk en snelheid. Of dat goed is of niet, daar ben ik (nog) niet uit...

 
At 5:28 PM, Blogger Pieterjan said...

Aah, bosklassen, waar is de tijd.

Al zijn die dingen natuurlijk wel ietsje leuker bij een droge 25°C

 
At 12:47 AM, Anonymous Anonymous said...

Prachtige post, alsof ik er zelf bij was!

 
At 2:49 PM, Anonymous Anonymous said...

Hey Dorien,

Zes Hollanders en twee belgen en dit is belg nummer twee.
Ik heb genoten van die nacht in de hut. Een beetje krap of eigenlijk heel erg knus.
Dromend kijken door een smalle doorgang en beseffen dat deze eenvoud alles is wat ik hebben wou.

groetjes en een dikke kus,
B

PS: Sandor zou je gegevens eens willen, hij heeft nog een reeks foto's voor je

 
At 5:23 AM, Blogger Unknown said...

Hey! Zalig dat je zo openbloeit van een 5-daagse in de natuur! Ik ben heel geïnteresseerd in zo'n dingen ik was op zoek naar 'hoe de vossenpas precies werkt'. Daardoor kwam ik op je blog terecht.
Kan jij me die uitleggen? (Ik ga een nachtcursus organiseren voor kindjes tussen 7 en 12 voor Natuurpunt (natuur.ketten cursus) en ik wil (hen) graag zonder geluid te maken leren sluipen. Die vossenpas lijkt me iets leuk.

Ik ben bereikbaar op lien.vanbesien@gmail.com

Alvast bedankt, hé!

Lentegroet,
Lien

 

Post a Comment

<< Home