Friday, September 05, 2008

Sarria - Santiago, of 113 km puur avontuur ;-)




Het is me gelukt! 113 kilometer te voet van Sarria naar Santiago. En wat was het zalig.

Wildkamperen in achtereenvolgens een maïsveld, een varentuin en twee eucalyptusbossen. Gestoord in onze slaaproes door feestelijk vuurwerk, zingende Spaanse sopranen, kanonnengeschut, vreemde bosgeluiden en meer van dat. Volgens mij was het 'Schmiegel' uit Lord of The Rings. En soms leek het écht alsof we in het land der Hobbits waren. Dus wie weet? ;-) En eigenlijk heb ik het slechtst van al geslapen op onze laatste camping in het drukke Vigo. Allemaal tentjes op een rij en lawaaierige Portugezen die tot een 'koet' in de nacht hun levens bespreken, net naast mijn oor. Geef mij dan maar opstaan tussen de heerlijk ruikende eucalyptusbossen. Gelukkig was in Vigo al alles achter de rug, want de dag voordien hebben we onze aankomst in Santiago gevierd. 113 kilometer hadden we toen gewandeld.

En dat wandelen heeft zijn sporen nagelaten. Op dag drie deed mijn linkervoet zo'n pijn dat er voor de rest van de tocht een verband rond moest. Dag 1 en dag 3 waren mijn mindere dagen. Wat was het soms op de tanden bijten. En dan nog een rugzak van 14,5 kilo meetorsen. Maar geen drama over mijn tocht: het was superleuk. Samen met An door Spaanse steden, dorpen en velden. Met koeien op de weg, honden als gids, 'Heist aan Zee' dat we allebei knal-van-buiten kennen én kweelden, het zoeken naar een goed plaatske voor onze tent, op de gekste plaatsen picnicken, het aankomen in Santiago. YES!

Ook al hebben we de tocht niet om religieuze redenen gedaan, het hield ons niet tegen om bij aankomst in een klooster te overnachten en de pelgrimsmis bij te wonen. Beide erg indrukwekkend. Vooral de mis, waarin pelgrims van over hele wereld hinkend en gelukzalig hun rugzakken neergooiden tegen de kerkspijlen terwijl een Afrikaans koor het beste van zichzelf geeft.

De hele reis hadden we ook het perfecte weer: ongeveer 22 graden bij het wandelen en net op onze geplande zonnen-en-niks-doen-dag 28. Jippie! Dat ons geluk niet kon blijven duren, beseften we toen we onze vliegtuigaansluiting hadden gemist in Madrid. Hoewel :-) We werden ondergebracht in een sjiek hotel en het leukste van al: op de luchthaven van Madrid kwam ik de volgende dag mijn ouders tegen die net waren aangekomen voor een citytrip. En papa had lekkere Cote d'Or chocolaatjes mee, net wat we nodig haddeen :-)

Meer foto's via deze link.

4 Comments:

At 4:56 AM, Anonymous Anonymous said...

Chapeau!!!

 
At 5:36 AM, Anonymous Anonymous said...

een schitterende prestatie!!

 
At 12:30 AM, Blogger dorien said...

@veerle en @cursief huigje: thanks!! Is echt een aanrader, zeker met de tent (de herbergen zitten in no time vol).

 
At 10:13 AM, Anonymous Anonymous said...

(Geen idee waarom ik dit nu pas lees.)
Indrukwekkende prestatie, Do!

 

Post a Comment

<< Home